Autor Wątek: [Matrix FC] Gasnący silnik CRDI  (Przeczytany 21907 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #15 dnia: 06 Marzec 2018, 07:57:39 »
Wyboldowałem i podkreśliłem to, co według mnie przy Twoim problemie jest istotne. Nawet po wymianie pompy.


Najczęstsze usterki

Najczęstszą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa jest zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem i rdzą. Konieczne jest zatem, aby zamiennik pompy paliwa został zainstalowany w czystym zbiorniku paliwa.

Inną częstą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa są niesprawne połączenia elektryczne, takie jak obluzowane połączenia, niedostateczne uziemienie lub zbyt niskie napięcie podawane do pompy w wyniku przegrzania styków.
Do najczęstszych objawów usterki pompy paliwa należą:
•   Brak pracy silnika: Spalanie nie następuje ze względu na brak paliwa (ewentualnie trudny rozruch)
•   Gaśnięcie silnika: Wkrótce po uruchomieniu silnik gaśnie z powodu braku paliwa lub gaśnie gdy pedał gazu jest wciśnięty
•   Niski komfort jazdy: Szarpanie podczas przyspieszania ze względu na zmniejszenie ilości przepływu paliwa; niewystarczająca moc spowodowana brakiem wzrostu ciśnienia paliwa; szarpanie silnika; nieprawidłowedźwięki.

Przed zainstalowaniem nowej pompy paliwa bardzo ważne jest dokonanie prawidłowej diagnozy, ponieważ prawdziwą przyczyną usterki może być inna część niż pompa paliwa – np. zatkanie filtra siatkowego, zanieczyszczenie filtra paliwa, uszkodzony wskaźnik paliwa a nawet bardzo niski poziom paliwa w zbiorniku. Aby uniknąć problemów ze zbiornikiem paliwa:
•   Pompa paliwa i układ paliwowy powinny być utrzymywane w dobrym stanie
•   Nie należy prowadzić pojazdu z prawie pustym zbiornikiem paliwa
•   Należy zwracać uwagę na jakość paliwa i liczbę oktanową
•   Filtr paliwa należy okresowo sprawdzać i wymieniać na nowy
•   Przewody paliwowe i połączenia elektryczne należy regularnie sprawdzać pod kątem pęknięć, przecieków i innych uszkodzeń
•   Jeśli pompa paliwa wymaga wymiany, należy się upewnić, że układ paliwowy jest czysty, a zbiornik paliwa nie zawiera zanieczyszczeń.

Pompy paliwa są – obok zaworów EGR, czujników EGT, czujników MAF oraz cewek zapłonowych – częścią programu systemów sterowania silnikiem (EMS) DENSO. Obecnie na rynku wtórnym DENSO oferuje 9 numerów katalogowych pomp paliwa, które mają 230 zastosowań w ponad 8,5 mln pojazdów. Więcej informacji o programie EMS DENSO można znaleźć w zakładce systemy sterowania silnikiem.

I kolejne źródło.

Przyczyny awarii pomp paliwa
Do najczęstszych objawów niesprawnego układu zasilania należą brak możliwości uruchomienia silnika, gaśnięcie po przekroczeniu pewnego poziomu paliwa w zbiorniku, szarpanie podczas przyspieszania czy ogólnie nierówna praca jednostki napędowej.

Przyczyn braku paliwa w układzie zasilania radzimy poszukać jednak najpierw w okolicy pompy paliwa, gdyż sama pompa to element trwały, przeliczony na wieloletnią eksploatację, a nawet na cały cykl życia samochodu. Zwykle problemem są połączenia elektryczne – obluzowane lub skorodowane. Bywa, że do pompy podawane jest zbyt niskie napięcie elektryczne, co zakłóca lub uniemożliwia jej prawidłową pracę. Czasami problem tkwi w przekaźniku lub nawet komputerze sterującym silnikiem. Niestety mechanicy nierzadko po wykryciu, że pompa działa nieprawidłowo zaczynają naprawę od wymiany pompy, a później i tak są zmuszeni do znalezienia przyczyny usterki. Naraża to użytkowników na bardzo wysokie koszty usługi.
Niestety bywa i tak, że szwankują same pompy. Warunkiem długotrwałej i bezproblemowej eksploatacji pompy wewnątrzzbiornikowej jest odpowiedni poziom paliwa w zbiorniku. Długotrwała jazda z minimalnym poziomem paliwa negatywnie wpływa na trwałość pompy, która nie jest właściwie chłodzona i smarowana. Zaleca się zatem utrzymywanie poziomu paliwa na minimalnym poziomie ¼ zbiornika. Nie jest to oczywiście żelazną zasadą – wystarczy po opróżnieniu zbiornika za każdym razem tankować do pełna. Problem ten dotyczy szczególnie aut zasilanych gazem LPG, w których użytkownicy nie dbają o ilość benzyny w zbiorniku.
W razie konieczności wymiany pompy paliwa, jej zamontowanie należy poprzedzić dokładnym wypłukaniem zbiornika paliwa. Koniecznie należy też zadbać o wymianę filtra paliwa, który regularnie wymieniany chroni elementy pompy przed zanieczyszczeniami.

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #16 dnia: 06 Marzec 2018, 23:47:49 »
Tak jak pisałem - pompa w baku jest nowa bo stara wyła .Już na starej była ta sama sytuacja co teraz a styki czyściłem przy wymianie pompy . Ciśnienie paliwa jest stałe ,bak czysty , z niczym innym problemu nie ma . Zakupiłem preparat do czyszczenia i konserwacji styków i jak tylko nie będzie deszczu będę jechał po kolei wszystko co się da - bezpieczniki , przekaźniki , złączki , zaciski itp, na koniec zostanie tylko komputer .

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #17 dnia: 24 Marzec 2018, 15:01:05 »
Czyszczenie styków nic nie dało .Silnik dalej gaśnie .
Przy czujniku poziomu paliwa jest płytka z opornicą pływaka i jest też jakaś elektronika . Za co  jest odpowiedzialna ? tylko za stan paliwa ?

Offline yanek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #18 dnia: 31 Marzec 2018, 11:39:58 »
Cytat: "melchior71"
Do tego doszło nie kasowanie sie komputerka po tankowaniu . trzeba zdjąć klemę z aku. żeby zaliczyło tankowanie i wskazówka poszła w górę . Bez tego stan paliwa rośnie baaaaaardzo powoli . Może ktoś coś słyszał o takich objawach ? Proszę o pomoc . Pozdrawiam


Co to właściwie znaczy "kasowanie się komputerka"? Chyba w każdym Matrixie po zatankowaniu wskazówka poziomu paliwa idzie w górę bardzo powoli. Nieraz trzeba przejechać do kilometra aby zaczęła pokazywać stan właściwy. Chyba to jest fabryczne, a nie jakaś usterka.

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #19 dnia: 31 Marzec 2018, 22:45:35 »
Jeżeli komputerek pokazuje że mam do przejechania np. 80 km i po tankowaniu do pełna dalej pokazuje 80 km a wskazówka jest na dole przez  100 km i dłużej i podniosła się o ok. 3 mm - nawet nie do połowy a kontrolka rezerwy nadal świeci  to jest to blokowanie i nie jest to fabryczne . Po odłączeniu klemy akumulatora ( po wyłączeniu napięcia na wszystkich obwodach - reset) komputerek pokazuje że do przejechania jest np . 750 km a wskazówka leci w górę w ciągu 10 sek i kontrolka rezerwy zgasła to jest to poprawny stan i tak zawsze było do czasu aż się zmieniło :(

Offline yanek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #20 dnia: 01 Kwiecień 2018, 12:19:45 »
Czyli jednak nie to samo co u mnie. O ile po zatankowaniu wskazówka poziom paliwa idzie do góry baaarrrdzo powoli, to na wyświetlaczu ilość kilometrów do przejechania wzrasta od razu po przekręceniu kluczyka. Faktycznie, chyba masz coś nie tak z komputerem, z drugiej strony, ta wskazówka poziomu paliwa, ona (chyba?) nie ma nic z komputerem wspólnego.. Faktycznie ciężki orzech.

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #21 dnia: 01 Kwiecień 2018, 18:23:25 »
No niestety . Właśnie od jakiegoś czasu nie do końca jestem przekonany że czujnik paliwa w baku nie jest odpowiedzialny za coś jeszcze niż tylko za poziom wskazania w na liczniku . W baku jest dość konkretna elektronika na scalaku więc komputer może źle odczytywać dane . Zakupiłem drugi cały wkład z elektroniką , pływakiem i pompką . Po świętach wymiana - zobaczymy czy będzie jakaś zmiana . Mam też zamówiony nowy filtr paliwa (man) . Oby przynajmniej wskazania się poprawiły . Będzie jakiś postęp .

Offline yanek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #22 dnia: 06 Kwiecień 2018, 09:54:59 »
Można wiedzieć ile za taki zestaw zapłaciłeś? Ze względu na powtarzające się (po przekręceniu kluczyka) piski planuje czyszczenia filtra na  pompie paliwa w baku. Możliwe że będę musiał zakupić nowy, wielce prawdopodobne że razem z pompą

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #23 dnia: 07 Kwiecień 2018, 13:26:06 »
Używana pompa razem z całym wkładem i pływakiem to od 50 do 100 zł zależnie od typu . Filtr na pompę 10 zł sama nowa pompa "Magnetti Marelli" 100 zł
Sprawdź dokładnie jaki wkład potrzebujesz . Różnią się płytką pływaka . (2 lub 3 przewody) - to znaczy że na tej płytce są 1 lub 2 opornice no i sam suwak pływaka też jest 1 lub 2 stykowy. Ogólnie ciężko dostać ten typ pompy (1,5 crdi) , troszkę się naszukałem . Na Ebay są po ok 100 Euro !!!

Offline TomPL

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 69
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #24 dnia: 10 Kwiecień 2018, 09:44:16 »
I jak, pomogło coś?
Ten problem, to kolega powinien wysłać do księgi Guinessa albo wezwać na pomoc Dr. House'a :mrgreen:

Offline yanek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #25 dnia: 10 Kwiecień 2018, 18:32:38 »
No właśnie, jedno że drogo a drugie że ciężko dostać nową pompę.. Pozostaje mieć nadzieję że samo przeczyszczanie filtra wystarczy.
A jak u Ciebie, już po operacji wymiany?

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #26 dnia: 10 Kwiecień 2018, 22:44:28 »
No jeszcze nie wymieniłem bo czekałem na płytkę z opornicą . Ta która była w pompie jaką kupiłem jest od modelu z pełnym komputerem , czyli 2 opornice i 3 przewody + elektronika . Moja ma tylko 1 opornice i nic więcej . Jak będzie czas to będzie robota . Na razie żona jeździ po zatankowaniu do pełna i muszę czekać aż wyjeździ paliwo bo objawy jak pisałem uaktywniają się w ostatniej ćwiartce zbiornika .Jeśli ktoś szuka takiej pompy to radzę dzwonić po ludziach którzy mają Matrix-y w rozbiórce . Sama pompa raczej nie dostępna .Do benzynowych nawet za 30 zeta można kupić ale do diesla nic lub prawie nic .

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #27 dnia: 07 Maj 2018, 18:32:34 »
Więc tak : wymieniona cała pompa w baku razem z płytką opornicy i całym pozostałym plastikiem . Tankowanie do pełna zaliczone przez komputer i paliwo wyjeżdżone prawie do zera . Weszło 52 L . Silnik ani razu nie zgasł  :mrgreen:  
Zobaczymy dalej przy następnym tankowaniu jak będzie . Na razie jeszcze szampana nie otwieram  ;-)
Zastanawia mnie tylko to że jeśli to był powód to jaki ma wpływ na gaśnięcie silnika pompa w baku ?????? czy też wskaźnik paliwa ????? Czeski film - nikt nic nie wie  :-P

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #28 dnia: 07 Maj 2018, 21:09:19 »
A więc w jednym z dobrych kierunków sugerowałem co może być przyczyną. To co opisałem i wyboldowałem. Ten mój long play. Jest tam mowa między innymi o uszkodzonym wskaźniku paliwa.  Osobiście śledziłem Twoje wpisy i cieszy mnie to, że wreszcie udało Ci się temat zamknąć. Przyznam, że chciałem Ci zasugerować wskaźnik paliwa, a szczególnie tą wspomnianą przez Ciebie, cytuje „Przy czujniku poziomu paliwa jest płytka z opornicą pływaka i jest też jakaś elektronika…” Uwieczniona jest nawet na zdjęciu. Przyznam też, że nie chciałem Cię denerwować wpisami czysto teoretycznymi, nie popartymi przykładami, konkretami  i rozwiązaniami. Teraz chyba bardziej jestem pewny, że moja teoria być może się potwierdziła.  Wprawdzie nigdzie nie znalazłem konkretnej odpowiedzi czy jej potwierdzenia (jeszcze), a i elektrykiem też nie jestem i schematu też do końca nie rozszyfruję. Dobra, do brzegu.

Teoria. Totalny spadek pływaka na sam koniec/dno baku (zerowy poziom paliwa), być może i za zakres tej wyżej wspomnianej przez Ciebie jakiejś elektroniki (na zdjęciu widoczny fragment płytki drukowanego obwodu), odbierany jest przez komputer jako całkowity brak paliwa w baku i zostaje odcięte napięcie do pompy paliwa w celu uniknięcia jej zatarcia w wyniku pracy na sucho. Pisząc krótko – zabezpieczenie.

W Twoim konkretnym przypadku uszkodzony wskaźnik paliwa to nic innego jak uszkodzony wspomniany drukowany obwód. Albo coś nie łączyło w pewnych miejscach tego obwodu, być może ze względu na zwykłe zmęczenie materiałowe (wytarcie), lub tylko powiedzmy w zakresie od połowy stanu baku do rezerwy lub od połowy baku do fula. Osobiście obstawiam dolny  zakres, bo często większość osób jeździ właśnie z takim stanem paliwa, czyli pływak tam przez te wszystkie lata skrobał i skrobał. Skoro było wyskrobane, to i nie łączyło, czyli komp błędnie odbierał to jako koniec odwodu i aktywował zabezpieczenie, czyli odcinał zasilanie pompy paliwa i auto stop.

Wprawdzie to tylko moja teoria, ale osobiście uważam, że szampana możesz otwierać.

I gratuluję. Szczególnie wytrwania w postanowieniu, że to naprawisz.

Offline melchior71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Matrix ] gasnący silnik CRDI
« Odpowiedź #29 dnia: 08 Maj 2018, 11:00:36 »
No dzięki ;) Być może faktycznie jest takie zabezpieczenie choć nigdzie nic o tym nie piszą . No niestety - samochody to powoli jeżdżące komputery i nigdy nie wiadomo czym nas to zaskoczy . Jak już pisałem mam wersję bez komputera pokładowego a tylko wskazanie ile kilometrów mogę jeszcze przejechać . Nie ma spalania chwilowego ani średniego , dlatego na mojej płytce jest tylko opornica pływaka . Jeśli to zużycie lub tez brak styku jest przyczyną to sporo ludzi się może za niedługo zdziwić bo chyba nadszedł ten czas ;) Ja mam Matrixa z 2005 r i przejechane 180000 km więc według wszelkich norm czas na awarie elektroniki hehe . no ale zobaczymy . Żona będzie jeździć  aż przekroczy połowę , potem ja do zera i tankowanie . Zobaczymy co i jak . Pozdrawiam i dzięki za zainteresowanie . Dodam tylko że płytka z benzyniaka z jedną opornicą bez elektroniki pokazuje przy stanie zerowym że do przejechania jest jeszcze 160 km . Ogólnie działa ale błąd jest . z braku laku można wstawić ale trzeba brać poprawkę . Do diesla oznaczenie numeryczne płytki to chyba FC 1110 jak dobrze pamiętam .