[Tucson]Napęd 4x4
Odpowiedz do tematu

: [Tucson]Napęd 4x4
Witam . Panowie czy można jakoś poznać czy napęd na 4WD jest włączony? oprócz tego ze świeci się kontrolka.? bo jak załączę napęd albo go wyłączę nie widzę żadnej różnicy.. Bo mam dziwne zjawisko blokowania tylnych kół podczas skrętu czy to w prawo czy w lewo, i to na wyłączonym 4WD na załączonym jest to samo, aż ciężko jest manewrować na parkingu czy zawracać.. i już zacząłem słyszeć terkotanie z przegubu lewego podczas skrętu w prawo, co w sumie nic dziwnego bo jeździłem chwilkę bez opaski zaciskowej na osłonie przegubu, to to mogę zrozumieć ze się rozleciał, ale już zacząłem słyszeć terkotanie podczas jazdy na wprost przy przyśpieszaniu, tak jak by rozlatywał się przegub wewnętrzny. Poratujcie mnie panowie jak sprawdzić ten napęd??

:
Nie jestem ekspertem, bo dopiero zamierzam kupić Tucsona, ale kilkoma już jeździłem i sprawdzałem działanie 4WD właśnie przy pełnym skręcie lewo prawo, jazda do tyłu i do przodu.
Po włączeniu 4WD Lock opory wyraźnie wzrastają, aż ciężko jest jechać. A przy wyłączonym oporów żadnych nie powinno być, jak w aucie z napędem na przód.
Ale nie wiem co może być spieprzone. Począwszy od przycisku a na sprzęgle międzyosiowym skończywszy.

Hyundai Tucson 2.0 16V GLS 2008, 4WD, 235/60R16, BRC Sequent 24

:
A wiec tak, byłem u mechanika, podnieśliśmy auto i na biegu wszystkie koła się kręcą z tym że tył lekko i idzie je zatrzymać bez problemu, wsadzaliśmy plastikowy klim , w momencie załączenia napędu klin wylatywał na odległość 2 m, wiec napęd wydaje mi się ze działa prawidłowo, wiec rzecz musi leżeć gdzieś indziej tylko pytanie gdzie?;/

:
Jeśli guzik 4wd lock nie jest wciśnięty, kontrolka się nie zaświeci. Mechaniczne rozwiązanie włączy napęd na tył w momencie uślizgu przednich kół. Poznasz na żwirowej nawierzchni z wieloma zakrętami - usłyszysz skąd sypie się spod kół. Na jednolicie śliskiej nawierzchni auto wydaje się być przyklejone - fajne wrażenie zimą na śniegu. Podczas deszczu na drodze z koleinami włączanie się napędu tylnej osi może zaskoczyć - można odczuć szarpnięcie i wydaje mi się to niebezpieczne.

Blokowanie tylnej osi występuje też chwilę po ruszeniu, zwłaszcza zimą, ustępuje po kilkuset metrach.

:
dzięki Panowie za zainteresowanie tematem. Własnie czekam na zimę z niecierpliwością żeby tylko sprawdzić jak będzie napęd działał :-D

:
seboc napisał/a:
Blokowanie tylnej osi występuje też chwilę po ruszeniu, zwłaszcza zimą, ustępuje po kilkuset metrach.


Właśnie miałem takie uczucie i nie wiedziałem co to jest. Chodziło mi po głowie, że to może jakaś usterka. Dobrze, że się wyjaśniło.

pitu90 napisał/a:
Własnie czekam na zimę z niecierpliwością żeby tylko sprawdzić jak będzie napęd działał


Też nie mogę się doczekać jak to będzie wyglądało w praktyce.

Srebrna strzała.
satinado
[Usunięty]
:
Czy ktoś mógłby opisać zasadę działania napędu 4WD w tym aucie.
Na jakiej zasadzie działa automatyczne zapięcie wału, a na jakiej ręczne z przycisku (elektromagnetycznie, hydraulicznie)?
Szukam i niczego nie mogę znaleźć, może jakieś linki, źródła?
Z jednej to strony dobrze świadczy o napędzie, mało w necie rzadko się psuje :-D

:
Jak zapewne wiesz Tucsona w normalnych warunkach napędza przednia oś, a w razie uślizgu przednich kół automatycznie załącza się tył. Gdy włączysz przycisk 4WD napęd jest na obie osie pojazdu ale tylko do 40 km/h, powyżej tej prędkości napęd na tył automatycznie się rozłącza, gdy prędkość zmniejszy się poniżej 40km/h załączy się ponownie. Przy jeździe w terenie z napędem 4x4 zaleca się wyłączenie trakcji przyciskiem, gdyż elektronika w razie poślizgu blokuje np: hamulce. Tyle ja wiem o napędzie.

:
Pooglądaj ten film:

http://www.mototube.pl/fi...--zimowa-jazda/

Srebrna strzała.
satinado
[Usunięty]
:
Fajnie :mrgreen:

Dobre zimówki i powinien sobie poradzić w śniegu.

Znalazłem chyba coś o rodzaju napędu 4x4

Sprzęgło typu Haldex
Auta: Nissan Qashqai, Renault Koleos, Suzuki SX4, Hyundai Tucson

Sprzęgło (dołączające tylny napęd) jest ściskane tłoczkiem, na który działa ciśnienie oleju. Z kolei ono wytwarzane jest poprzez pompę, reagującą na różnicę obrotów kół przedniej i tylnej osi. Kiedy obroty przedniej i tylnej osi są takie same, pompa nie działa i napęd trafia na przednią oś. W razie poślizgu ciśnienie pompy zakleszcza sprzęgło. Dodatkowe sterowanie elektroniczne koryguje siłę ścisku. Haldex dzięki dodatkowemu sterowaniu komputerem jest najbardziej zaawansowanym napędem włączanym hydraulicznie.

Zalety: w pełni automatyczna praca w III i IV generacji szybki czas reakcji, płynna zmiana wartości przekazywanego momentu

Wady: w I i II generacji stosunkowo długi czas reakcji, koszt wyższy niż w przypadku sprzęgła wiskotycznego i elektromagnetycznego, jeśli sprzęgło wiskotyczne zmusimy do ciągłej pracy może dojść do jego uszkodzenia.

:
A w Tucsonach to którą my mamy generację ?

Srebrna strzała.
:
bobek310 napisał/a:
A w Tucsonach to którą my mamy generację ?


Żadną. W Tucsonie jest takie rozwiązanie:
http://pl.wikipedia.org/w...82o_wiskotyczne

satinado
[Usunięty]
:
I tutaj się mylisz.
Sprzęgło Haldex jest "pochodną wiskotycznego". Różnica polega na możliwościach zapięcia napędu. Przy samej wiskozie nie można zapiąć ręcznie a w Haldex zapięcie można zrobić ręcznie (hydraulika) lub automatycznie (różnica obrotowa/uślizg).

"Samo" sprzęgło wiskotyczne maiłem w Freelande'rze.

:
Pytanie czy mówimy o Haldex'ie jako rozwiązaniu czy jako firmie, która produkuje takie rozwiązania?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Haldex
O ile wiem, w Tucsonie sprzęgło Haldex'a(jako firma) nie występuje.

Był->Atos Prime, Tucson JM (2007) CRDi 4WD - D4EA/1991ccm/103kW
Jest->Getz TB (2007) CRDi - D4FA/1493ccm/65kW
Będzie->?
satinado
[Usunięty]
:
Na pewno o rozwiązaniu technicznym.

Znalazłem dwa źródła:
jedno tutaj

a drugiego nie modę namierzyć ... jak znajdę dam znać.

Jeszcze może być tak, że wszystkie te informację dotyczą nowszych modeli :?:

Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB © phpBB Group
Design by Vagito.Net | Lo-Fi Mod.