Poprzedni temat «» Następny temat


Tagi tematu: atos, kol, prime, zbieznosc

[Atos Prime] Zbieżność kół
Autor Wiadomość
Prodigal Son
[Usunięty]

 #1  Wysłany: 2012-05-07, 07:58   [Atos Prime] Zbieżność kół

Hejka. Pierwszy mój wpis na nowem forum, i od razu z grubej rury :) Poszukuję informacji, jaka ma być zbieżność przednich kół w Atosku. Pozdrawiam.
 
 
tomecom
[Usunięty]

 #2  Wysłany: 2012-08-24, 15:11   

Ze zbieżnością kół jest trochę cyrku jeśli chodzi o Atosa. Nie podam Ci konkretnych wartości, gdyż ja zlecam tę robotę jednemu zaufanemu mechanikowi, ale chciałbym tu poruszyć kilka kwestii związanych z ustawianiem zbieżności w Atosach.

Po pierwsze dopilnujcie by mechanik ustawiający zbieżność zdjął kołpaki z przodu. Kołpaki w Atosach są antykradzieżowe, tzn. trzeba odkręcić śruby by je zdemontować. Wielu mechanikom nie chce się tego zrobić, przez co wychodzą przekłamania i zbieżność jest źle ustawiana. Najlepszą metodą (starą ale jarą) są tzw. światełka. Wiele nowoczesnych serwisów ma mierniki laserowe, które mnie osobiście nie przekonują, bo po takiej wizycie para opon była do wyrzucenia. Stara metoda jest zwykle o połowę tańsza a bardzo skuteczna.

Ponadto, pilnujcie zbieżności przy każdej zmianie opon - jeśli macie komplet zimowy róbcie to 2 razy do roku. Atosy mają stosunkowo małe 13-calowe koła, dlatego łatwo popsuć zbieżność wjeżdżając w byle dziurę, zwłaszcza zimą. Autko i opony wam się odpłacą długą i niezawodną pracą.

Na koniec o przykręcaniu kół - wiele serwisów ma klucz pneumatyczny i dokręca wszystkie śruby z tym samym momentem obrotowym, który jednak nie zawsze odpowiada momentowi obrotowemu odpowiedniemu dla Atosa, lub też koła po ustawieniu zbieżności dokręca się ręcznie. Warto dopilnować by koła były dokręcane kluczem dynamometrycznym - dobre warsztaty wiedzą o co chodzi. Jesli natomiast nie, można taki klucz sobie sprawić i dokręcić koła Atosa z momentem 90-110Nm (wartość z instrukcji obsługi). Taka procedura uchroni was przed niepotrzebnym rozciąganiem się lub nawet zerwaniem gwintów i macie pewność, że każde koło jest dokręcone z taką samą siłą i nie za słabo ani nie za mocno

Tyle ode mnie i pozdrawiam ;)
 
 
Siergiej 



Silnik|pojemność|moc: G4HC|0999ccm|040kW
Kolor: czerwony
Skąd: Sosnowiec
 #3  Wysłany: 2012-08-24, 19:14   

Zbieżność 2 razy do roku?
To coś tu jest nie tak.
Albo masz coś nie tak w aucie, albo tak Ci ustawiają zbieżność... jak nawet kołpaków nie ściągają :)

Jeżeli auto po puszczeniu kierownicy jedzie prosto, a przy sezonowej wymianie opon nie widać na krawędziach ścierania się bieżnika - ustawienie zbieżności raz na dwa, trzy lata powinno wystarczyć.

Co do wymiany kół i dokręcania. Kto by tam zwracał uwagę na moment obrotowy. Trzeba mieć wyczucie :p
  Auto: Atos (1999) 1.0 12V R4
 
tomecom
[Usunięty]

 #4  Wysłany: 2012-08-24, 21:39   

Jeśli masz wyczucie to świetnie - ja piszę jak to POWINNO wyglądać i nie jest to mój wymysł (Instrukcja Obsługi Hyundai Atos str. 3-9). To, że się tak nie robi to jest inna historia, no bo wg niektórych mechaników przecież po co się męczyć...
Może nawet nie widzieli klucza dynamometrycznego na oczy ;)

Co do sprawdzania i ewentualnie ustawiania zbieżności Kolego decyduje o tym kiedy wjedziesz w dziurę i się wszystko poprzestawia. Może to zająć rok, a może trzy, a może i pół, ale znając nasze drogi to prędzej niż później.

Ja sprawdzam przy każdej wymianie opon więc 2 razy w roku, ustawianie zazwyczaj trzeba robić raz - po zimie.

Mnie nikt na przykręconych kołpakach zbieżności nie ustawia - czytaj nieco uważniej;)

Każdy producent, wulkanizacja, czasopismo motoryzacyjne i każdy serwis powie Ci że gdy zmieniamy opony to wyważamy koła za każdym razem. Nie chodzi tu o ich ewentualne zarobki, ale o rutynowe czynności obsługowe. Podobnie jest ze zbieżnością - sprawdzamy ją rutynowo, a nie wtedy gdy masz rów przed oczami - pogadaj z profesjonalistami a nie grzebkami;)

I na koniec jeszcze jedno - odchylenie od normy w zbieżności kół nie musi powodować ściągania na którąś ze stron, natomiast nieprawidłowe ścieranie bieżnika owszem. Koła mogą być zbyt zbieżne lub zbyt rozbieżne mniej więcej po równo z każdej strony i auto będzie jechać prosto na puszczonej kierownicy. Natomiast odczują to przede wszystkim twoje opony przedwcześnie się ścierając i nieznacznie podwyższając spalanie. Ściąga tylko wtedy gdy są wyraźne różnice pomiędzy lewa i prawą stroną.

Dlatego lepiej częściej sprawdzać i zapobiegać niż ponosić droższe konsekwencje ;)

Pozdrawiam;)
 
 
Siergiej 



Silnik|pojemność|moc: G4HC|0999ccm|040kW
Kolor: czerwony
Skąd: Sosnowiec
 #5  Wysłany: 2012-08-25, 14:23   

Tak, a poza tym przed każdym odpaleniem auta koniecznie: wszystkie światła, ciśnienie w oponach (koniecznie wg instrukcji strona jakaś tam), poziom oleju, płynu chłodniczego i hamulcowego.
:lol:
  Auto: Atos (1999) 1.0 12V R4
 
tomecom
[Usunięty]

 #6  Wysłany: 2012-08-25, 21:06   

Może nie przy każdym odpaleniu, ale raz na ruski rok wypada ;)
 
 
Herlitz 



Silnik|pojemność|moc: G4HG|1083ccm|043kW
Skąd: Woj. Śląskie
 #7  Wysłany: 2013-08-22, 12:09   

Witam. Chciałem zapytać czy zna dyspozycji takie coś? I czy jest sens samemu ustawiac sobie geometrię? Chodzi konkretnie o to urządzenie http://geometriakol.katowice.pl/gallery1/010.jpg nie wiem czy dobrze rozumiem, to sluzy do laserowej geometri kół tak? czy zwykły śmiertelnik jest w stanie zrobić coś takiego sam w domu? (tzn może bardziej na podwórku;p)
  Auto: Atos Prime (2005) 1.1 12V R4
 
kadafi 



Silnik|pojemność|moc: G4EB|1495ccm|066kW
Skąd: Eskilstuna
 #8  Wysłany: 2013-08-22, 19:41   

Na podwórku to się ustawiało zbierzność w maluchach na sznurek badz przymiar/listewkę (15 lat temu).
Za ustawienie zbierzności w odpowiednim warsztacie dasz 80-100 zeta i masz to zrobione profesjonalnie.
_________________
Hyundai - słowo którego używanie w moim domu jest zabronione.
  Auto: Accent LC (2002) 1.5 12V R4 +LPG
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2012 by Hyundai Klub Polska Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie elementów zawartych na stronie zabronione.
Wszystkie znaki towarowe używane są wyłącznie w celach informacyjnych.
Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie

Template created by StartVISION.pl modified by HKP. Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM