Poprzedni temat «» Następny temat


Tagi tematu: 4x4, jaki, naped

Przesunięty przez: Brt
2017-01-01, 23:19
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
Autor Wiadomość
carloos
[Usunięty]

 #76  Wysłany: 2012-12-16, 16:54   [Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?

Witam, przymierzam się do zakupu santa fe I z silnikiem benzynowym 2 lub 2,4. mam jednak problem z rozróżnieniem napędu. Są wersje napędu na 2 i 4 koła. nie do końca jednak mogę się w tym połapać. Czy wersja 2WD ma napęd tylko na przednią oś, czy w czasie poślizgu dołącza się tylna oś? CZy jest tak w wersji 4WD? mam zamiar kupić auto z 2002 - 2004 roku. jak jest rozwiązany napęd w tych rocznikach? czy 4WD można włączyć samemu, czy jest on załączany automatycznie w, czy działa cały czas, niezależnie od prędkości? Znalazłem egzemplarz z oznaczeniem na klapie bagażnika 4x4, a nie jak w innych 4WD, co w takim razie oznacza ta etykieta, właściciel twierdzi, że ma napęd tylko na przednie koła, ale może jest to dołączany tył tylko przy poślizgu? pozdrawiam i proszę o pomoc.

Edycja tytułu - zdania zaczynamy wielką literą, a pytania zakańczamy pytajnikiem. tekla
Ostatnio zmieniony przez tekla 2013-01-05, 20:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Arni71 



Kolor: BU Aqua Silver Pearl
Skąd: Zabrze
 #77  Wysłany: 2019-08-13, 07:56   

Nie jestem ekspertem, miałem SM z tylnym dyfrem LSD i o ile pamiętam LSD przeciwdziała pełnemu uślizgowi tylnego mostu, tj gdy jedno z kół traci przyczepność, napęd przechodzi na drugie koło w tym samym kierunku, bez LSD koło z przyczepnością stoi.
LSD raczej nie ma bezpośredniego wpływu na cały napęd 4x4
Na filmiku widać że na "poślizgu" tylnego koła drugie stoi - brak LSD
_________________
Hyundai Tucson 2.0 16V '09 + LPG / Citroen Xsara Picasso 1.8 16V '01 + LPG
 
 
vavoom 



Skąd: Rzeszów
 #78  Wysłany: 2019-08-13, 08:17   

Nie chodzi o LSD na tylnej osi, tylko o międzyosiowe (centralne). A to ma kluczowy wpływ na cały napęd.
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
vanhelsing 



Skąd: Rzeszów
 #79  Wysłany: 2019-08-13, 12:13   

Panowie, kluczowe jest w tym wypadku to, jaki to dokładnie model Santa Fe, z jakiego rynku, jaki mechanizm przeniesienia napędu posiada Santa Fe SM 2,7 przedstawiony na filmie. Ja nie będę się spierał, bo miałem SM z innym silnikiem ale na forum nawet w tym wątku znajdują się wpisy właścicieli SM 2,7 gdzie opis ich napędu stoi w sprzeczności z tym co pisze kolega vavoom(ale też mogło się zdarzyć, że ktoś nie do końca zna swoje auto). Sprawa jest bardzo ciekawa, więc mam nadzieję, że w końcu znajdzie się jakiś tekst źródłowy który wyjaśni co dokładnie siedzi w tym aucie i jak działa :-D Serdecznie pozdrawiam.
 
 
vavoom 



Skąd: Rzeszów
 #80  Wysłany: 2019-08-13, 13:22   

W temacie rodzaju mechanizmu nie ma żadnych wątpliwości:
https://www.awdwiki.com/e...iesel_2001_2006

Test jasno wykazał, że to wersja z w/w centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Pytaniem pozostaje sprawność tego mechanizmu, jeśli ktoś chciałby przetestować swój egzemplarz i porównać, to proszę o kontakt.
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
Arni71 



Kolor: BU Aqua Silver Pearl
Skąd: Zabrze
 #81  Wysłany: 2019-08-14, 05:50   

Mam wrażenie że ogólnie chyba mylimy pojęcia - z tego co wiem LSD dotyczy tylko i wyłącznie tylnego mostu, wspomniane "centralne LSD" to po prostu sprzęgło wiskotyczne które reguluje podział przeniesienia mocy pomiędzy przednią a tylną osią, stosowane w SM przed liftem. Po lifcie dodano mechanizm dołączania tylnej osi - nie wiem czy pozostawiono wiskozę.
Nie spotkałem się nigdzie wcześniej żeby nazywano je "LSD" a interesowałem się tematem napędu 4x4 w swoim SM przez 5 lat użytkowania :)
_________________
Hyundai Tucson 2.0 16V '09 + LPG / Citroen Xsara Picasso 1.8 16V '01 + LPG
 
 
vavoom 



Skąd: Rzeszów
 #82  Wysłany: 2019-08-14, 08:46   

Wyjaśniałem kilka komentarzy wyżej czym jest sprzęgło wiskotyczne, a czym jest mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym.
Jeśli mechanizm różnicowy ma jakikolwiek układ ograniczający jego poślizg, to jest to Limited Slip Differential. Z definicji. Bez znaczenia, czy jest na osi, czy między osiami.
A chyba nikt nie ma wątpliwości, że Santa Fe nie ma otwartego centralnego dyfra.
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
Arni71 



Kolor: BU Aqua Silver Pearl
Skąd: Zabrze
 #83  Wysłany: 2019-08-16, 16:26   

Wcale tego nie neguję, jednak nikt na tym forum nigdy wcześniej nie nazwał tego inaczej niż przekładnia kątowa ewentualnie reduktor :) nawet gdy był temat poszukiwań w związku ze zmianą napędu z 2WD na 4WD :)
_________________
Hyundai Tucson 2.0 16V '09 + LPG / Citroen Xsara Picasso 1.8 16V '01 + LPG
 
 
wydminianin 



Kolor: czarny
Skąd: Mazury/ Wydminy
 #84  Wysłany: 2019-08-19, 17:44   

vavoom napisał/a:
W temacie rodzaju mechanizmu nie ma żadnych wątpliwości:
https://www.awdwiki.com/e...iesel_2001_2006

Test jasno wykazał, że to wersja z w/w centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Pytaniem pozostaje sprawność tego mechanizmu, jeśli ktoś chciałby przetestować swój egzemplarz i porównać, to proszę o kontakt.

No i właśnie o tę sprawność mechanizmu toczymy zajadłą dyskusję :mrgreen: . Logicznie myśląc, gdyby mechanizm (jakkolwiek zwany)był sprawny, to przy przedniej osi na rolkach spokojnie by zjechał, bo nawet 40% "napędu" to więcej niż to co na filmie. Chętnie bym wjechał na takie rolki swoim Santkiem, ale trochę daleko :-/
_________________
NIE ROBIĘ ZAKUPÓW W NIEDZIELE!!!
 
 
vavoom 



Skąd: Rzeszów
 #85  Wysłany: 2019-08-19, 19:43   

@wydminianin, dokładnie to napisałem w pierwszym komentarzu dotyczącym testu... :-)
Wg właściciela samochodu wszystko jest sprawne.

Kolego @vanhelsing, widzę, że jesteś z Rzeszowa. Czy napęd w Twoim SM to nie czasem to samo, co w testowanym egzemplarzu? Tak twierdzi awdwiki.
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
vanhelsing 



Skąd: Rzeszów
 #86  Wysłany: 2019-08-20, 21:20   

Czytałem opis w adwiki. Powiem szczerze-nie wiem czy to na pewno dokładnie taki sam napęd. Rozmawiałem z kilkoma osobami przed zakupem auta żeby dobrze wybrać. Bardzo chciałem mieć Santa Fe z automatem i wtedy odradzano mi to zestawienie. Mechanik pracujący w serwisie ASO Hyundai mówił, że ten napęd łączony z automatem to w razie usterki kłopoty i duże koszty. Takie same opinie usłyszałem w znanej w całej Polsce firmie specjalizującej się w częściach do Koreańczyków. Polecali natomiast model łączony z manualną skrzynią z uwagi na bezawaryjność i świetne działanie w każdych warunkach i to się potwierdziło w użytkowaniu. Pamiętam,że ten znajomy z ASO Hyundai użył określenia, że "stały napęd w automacie wcale nie jest stały, prawdziwy stały będziesz miał w manualu". Czyli według nich napęd w tych autach się różnił :-/ W końcu kupiłem 2.0 CRDI z manualem ale dlatego,że nie udało się znaleźć dobrego i ładnego automatu. Dlatego tak ciekawi mnie ta dyskusja. Powiem jeszcze tyle, że mój samochód bez problemu wyjechał by z każdej sytuacji na filmie. Nie testowałem go na rolkach,ale w wielu sytuacjach w normalnym aktywnym używaniu. Mam duże gospodarstwo rolne zamienione na siedlisko rekreacyjne. Dojazd gruntówką,szutrówką,lasem,koleinami itp. Na wiosnę w rozmokniętej ziemi jak budyń lub błocie 20cm bez problemu, w lecie pod górkę o dużym nachyleniu po mokrej trawie bez problemu. W zimie raz jechałem w śniegu który miał 30-40 cm, podłoże szutrowe i jechał....w każdych warunkach. Trawersowałem płytkie rowy, bawiłem się fajnymi wykrzyżami mimo,że to nie terenówka :mrgreen: To genialne auto, które z dobrymi oponami i nie mówię o ATR potrafi naprawdę wiele o ile ma LSD :mrgreen:
 
 
vavoom 



Skąd: Rzeszów
 #87  Wysłany: 2019-08-21, 10:57   

vanhelsing napisał/a:
Powiem jeszcze tyle, że mój samochód bez problemu wyjechał by z każdej sytuacji na filmie

Odważne stwierdzenie. Jesteś z Rzeszowa, zapraszam zatem na test. Przekonamy się, czy wyjedzie i przy okazji dostarczymy forumowiczom nowych informacji :idea:


vanhelsing napisał/a:
Pamiętam,że ten znajomy z ASO Hyundai użył określenia, że "stały napęd w automacie wcale nie jest stały, prawdziwy stały będziesz miał w manualu

Nie wiem jak wersje z innymi silnikami, ale testowany 2.7 z automatyczną skrzynią miał napęd stały i nie ma w tym temacie żadnych wątpliwości.
Układ ten występuje pod nazwą DDU (Double Differential Unit), tu można poczytać o zasadzie działania (niestety w języku rosyjskim):
https://www.drive2.ru/l/4062246863888201037/
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
volcan 
nafciarz



Kolor: czarny
Skąd: Rzeszów / Jaworzno
 #88   Wysłany: 2019-08-21, 16:25   

vanhelsing napisał/a:
. Pamiętam,że ten znajomy z ASO Hyundai użył określenia, że "stały napęd w automacie wcale nie jest stały, prawdziwy stały będziesz miał w manualu". :


Napęd w SF SM się kompletnie niczym nie różni w zależności od skrzyni biegów. Opowiadali Ci po prostu bzdury (biorąc pod uwagę fachowość ASO w Rzeszowie - szczególnie byłego ASO na Rejtana - nawet się nie dziwię, że takie głupoty opowiadali - to i tak mały kaliber niewiedzy :-) ).

W innych samochodach jest różnie - np. Subaru Forester z tamtych lat (nie pamiętam jaki to symbol modelu) automat nie miał np. LSD w tylnym moście - ale to zupełnie inna bajka.

Co do dzielności SM-a ze stałym napędem nie mam żadnych wątpliwości. Miałem wersję z automatem i LSD - nie było np. problemu z wjechaniem i wyjechaniem z folii przykrytej błotem pośniegowym, breją solną i ciężko powiedzieć czym jeszcze (na nogach nie dało się na tym ustać). Wszystko na oponach wielosezonowych.
_________________
KIA Sorento (XM) Active Pro 2.2 CRDi 197KM/436Nm, ASB, AWD '10
 
 
 
vavoom 



Skąd: Rzeszów
 #89  Wysłany: 2019-08-21, 19:26   

Kolega @volcan ma rację. Przejrzałem dziś sporo materiałów, także publikacji prasowych Hyundaia z tamtych lat. Ani słowa o różnicach dla MT i AT.
A co do Subaru, to nie chodzi o lsd w tylnym moście, a o cały układ awd, który jest inny dla MT, inny dla 4AT/CVT, inny dla 5AT i jeszcze inny dla wersji sportowych. Zasada obowiązuje do dziś.
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
lucasy 



Kolor: czarny
Skąd: Łódź
 #90  Wysłany: 2019-08-22, 06:43   

Pozostaje zebrać kilka aut i wybrać się na rolki :mrgreen:
_________________

 
 
ololysy 



Kolor: niebieski
Skąd: Jasło
 #91  Wysłany: 2019-08-24, 10:19   

Ja mam AT i podobno LSD. Chętnie poddam się testom na rolkach...
_________________
Santa Fe 2.7 V6 ASB 4WD LSD granatowy, dziura w dachu, piękny...VIN: KMHSC81DP5U858853
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2012 by Hyundai Klub Polska Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie elementów zawartych na stronie zabronione.
Wszystkie znaki towarowe używane są wyłącznie w celach informacyjnych.
Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie

Template created by StartVISION.pl modified by HKP. Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM