Poprzedni temat «» Następny temat


Tagi tematu: automatyczne, domykanie, gb, i20, lub, nie., szyb

Przesunięty przez: Brt
2016-10-03, 10:17
[i20 GB] - automatyczne domykanie szyb / lub nie.
Autor Wiadomość
Ahundek20 



Skąd: Wrocław
 #1  Wysłany: 2016-08-30, 13:05   [i20 GB] - automatyczne domykanie szyb / lub nie.

Witam
Szukałem rozwiązania, myślałem o upgrade ale na szczęście nie zmarnowałem na to czasu. Musiałem rozebrać kokpit by wetknąć do radia przewód USB, przy okazji zajrzałem do BCM i zobaczyłem na druku wolne miejsca pod przekaźniki nieobsadzone elementami. Być może jakiś soft by działał ale nie wiadomo czy mogłoby wykonać go hardware. Podobno można zastosować moduł komfortu z wyższych wersji ( i30 czy ix20 ) ale w mym autku trzeba by ciągnąć dodatkowe przewody z drzwi. Do szukania gdzie się pojawia / zanika U w wiązkach przewodów przewodów przydatny jest wskaźnik - przylutowana do przewodu igła z LED + R m/w 2 do 47kΩ.

Po wyjęciu kluczyka znika Uz podnośników szyb, by układ działał trzeba to zmienić. Można dać prosty układzik ( np. MOS + R, C i D ) który by po impulsie z pilota podawał je na kilka sekund. Wtedy automatyczne podnoszenie działałoby gdy auto zamyka się po dowolnym czasie, gdy coś się porządkowało, wypakowywało itp. Ale podałem je na stałe tym bardziej że obwody podnoszenia szyb w stanie spoczynku nie pobierają prądu. Najprościej, usunąć przekaźnik i odpowiednie piny zastąpić zworką. W mym modelu nie jest w podstawce a wlutowany w druk dwustronny, zostawiłem go i wstawiłem odpowiedni mostek w wiązce panela bezpieczników ( nad kolanami kierowcy ). Z podania U na stałe jestem b.zadowolony, można szyby podnosić / opuszczać ręcznie kiedy tylko się chce, wiele razy to przydało się mi lub pasażerowi gdy siedział w aucie z wyjętym kluczykiem.

Mój FL ma szyby "elektryczne" tylko w drzwiach przednich. Amperomierz na zakresie 20A wpięty w miejsce bezpiecznika "od szyby" pokazał prąd jej podnoszenia do ok. 4A a zablokowania ponad 10A. By przy tych wartościach pewnie zadziałał elektroniczny bezpiecznik nadmiarowo-prądowy ( BC857 itd ), optymalny okazał się spadek napięcia na rezystorze ok. 0,1Ω. Zastosowałem zrównoleglone 0,22Ω/2W.

Polecenie pilotem "zamknij" generuje w szarym przewodzie dobrze dostępnej wiązki przewodów w drzwiach impuls 12V / 0,5s. Idea układów to ładowanie tym impulsem C 4,7µF zbocznikowanych R 1MΩ ( dla każdej szyby osobne RC itd ). Utrzymują U na bramkach MOS-p włączających przekaźniki wystarczająco długo by dana szyba się zamknęła nawet jak była otwarta maksymalnie. Gdy są zamknięte lub po domknięciu "natychmiast" ( ms ) są rozładowywane przez bezpieczniki elektroniczne. Należy przeciąć przewody idące do silniczków ( brązowy i pomarańczowy ) i końce wstawić w styki bierne przekaźników wg schematu ( nie pomylić końców, będzie zwarcie ). Wykorzystanie styków biernych zapewnia działanie fabrycznego sterownia szybami nawet gdyby układ się zepsuł. W stanie czuwania pierwszy układ nie pobiera prądu.

W ciepłe, upalne dni czasem chcemy zostawić szyby uchylone. Mój zestaw po wysłaniu polecenia "zamknij" przechodzi w "pokaż gdzie jest auto" po ok. 2s więc można wysłać dwa lub więcej "zamknij". Wykorzystuje to podwójny przerzutnik 4538 w konfiguracji przedłużania impulsów. Pierwszy sygnał ładuje C i wyzwala jedną połówkę 4538. Ta na ok. 2s "zwiera" bramkę MOS-p załączającego przekaźnik opóźniając o tyle domykanie, uwalnia CLR drugiej połówki i "czeka" czy przyjdzie następny sygnał ( lub sygnały ). W tym cyklu jednocześnie rozładowałby się też C, by to zminimalizować pomiędzy jest 10MΩ. Jeśli nie przyjdzie, po ok. 2s szyby zostaną automatycznie domknięte.
Jeśli przyjdzie drugi impuls ( lub więcej ), podtrzyma pierwszą połówkę przerzutnika, doładuje C i przerzuci też aktywną w tym czasie drugą połówkę. Ta po ustaniu sygnału we. "natychmiast" rozładuje C przez 2,2kΩ. Konfiguracja drugiej połówki nie ma znaczenia, wysłanie dwu lub więcej sygnałów spowoduje taki sam efekt, drzwi zostaną zamknięte a szyby pozostaną uchylone. Układ można rozbudować wpinając się w punkty a,b i c. W stanie spoczynku praktycznie nie pobiera prądu ( 200µA ).

Nie sprawdzałem układu dla 4-rech szyb, gdy przy praktycznie jednoczesnym włączeniu 4 silników w przewodach może wystąpić spory skok prądu generujący zakłócenia lub przepalający bezpiecznik. Można zdać się na rozrzuty wartości elementów ale zalecam jednego MOS włączającego przekaźnik zostawić bz. a następnym dołożyć między bramki a źródła C np. 10 / 22 i 33nF. Zwiększy się prawdopodobieństwo włączania się silników w niezauważalnie innych momentach.

Domykanie działa bez zarzutu od 2015r. Po sprawdzeniu czy prądy podnoszenia / stop szyb są zbliżone, można go stosować w innych modelach różnych aut. Jeśli będą większe należy odpowiednio zmniejszyć rezystory 2x0,22Ω. Magistrale CAN czy tp nie mają tu nic do rzeczy. Elektronika "domowa" ma komfortowe warunki użytkowania, w autach jest praktycznie non stop poddawana silnym wibracjom, dużej wilgotności i zmianom temperatur od ujemnych do znacznie przekraczających pokojowe. Moduł jest mniejszy niż paczka papierosów, zastosowałem montaż mieszany THT i SMD. Typowa folia druku ma 35µm co przy ścieżce 100mils umożliwia przepływ ok. 2A. Dlatego druk ścieżek w których będzie płynął większy prąd pocynowałem i pogrubiłem włoskami linek użytych przewodów ( można wtopić np. srebrzankę 2mm ). Po upewnieniu że układ działa prawidłowo, druk i elementy kilkukrotnie zabezpieczyłem lakierem, następnie całość silikonem neutralnym który przykleja się do różnych materiałów znacznie lepiej niż sanitarny.

Uwaga. Przy przekształcaniu formatu *sch na *jpg niektóre detale zmieniają położenie. Wejścia B przerzutników idą do +Uz przez 100k, niezbyt widoczne jest k.

HUNDEK1.jpg
Plik ściągnięto 100 raz(y) 176,88 KB

HUNDEK2.jpg
Plik ściągnięto 158 raz(y) 225,27 KB

HUNDEK1.PDF
Pobierz Plik ściągnięto 62 raz(y) 40,22 KB

HUNDEK2.PDF
Pobierz Plik ściągnięto 58 raz(y) 52,85 KB

_________________
Ango
Ostatnio zmieniony przez Ahundek20 2018-03-03, 16:10, w całości zmieniany 24 razy  
 
 
rapley 



Kolor: green silver
Skąd: Olsztyn
 #2  Wysłany: 2016-11-09, 21:06   

Bardzo ciekawy temat.
Nie jestem laikiem w różnych usprawnieniach w aucie, ale ta modyfikacja mnie przerasta.
Może mógłbyś mi zrobić robić taki moduł i napisać gdzie go wpiąć. Oczywiście odpłatnie.
Moje auto to Trajet z 2006 roku 4 razy elektryczne szyby.
Pozdrawiam. :-) :-) :-)
_________________
Świerzak
 
 
Ahundek20 



Skąd: Wrocław
 #3  Wysłany: 2016-11-10, 18:08   

Hey
Olsztyn daleko, ale nie tylko w tym problem. To Ty musiałbyś wiedzieć / ustalić jak w Twoim autku przebiega fabryczna instalacja.

1) czy w stanie spoczynku oba końce silniczków idą przez przełączniki ręczne do masy.
Szacuję tak na 95% ale... to trzeba wiedzieć na 100%.

2) musisz ustalić w którym przewodzie pojawia się impuls do siłownika zamykającego drzwi i czy jest dodatni, pojawia się na nim +12V.
Też daję z 95% że plus ale, nawet jak nie w tym przypadku to żaden problem. Wystarczy pominąć wejściowego MOS.
_________________
Ango
 
 
rapley 



Kolor: green silver
Skąd: Olsztyn
 #4  Wysłany: 2016-11-10, 19:17   

Ok.Jak będe miał chwilę postaram się sprawdzić.
Pozdrawiam :-) :-) :-D :-D
_________________
Świerzak
 
 
Ahundek20 



Skąd: Wrocław
 #5  Wysłany: 2016-11-10, 19:57   

To że odpisałem mogłeś przyjąć za zgodę wykonania. To nie tak, nie bardzo to widzę. Załóżmy że wykonałbym taki moduł, sprawdził itp ale co z tego - nie ja bym go podłączał więc za nic nie mogę ręczyć.
Mogę coś doradzić.
Ręczne włączniki masz w drzwiach, na tunelu czy tp?

Pozdro
_________________
Ango
 
 
rapley 



Kolor: green silver
Skąd: Olsztyn
 #6  Wysłany: 2016-11-11, 20:43   

Siema.
Sterowanie szyb jest w drzwiach.
Nie wiem czy do modułu centralnego nie można podpiąć jakiegoś fabrycznego modułu domykania szyb.
Pozdrawiam. :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

[ Dodano: 2016-11-11, 20:45 ]
np coś takiego
http://www.testronik.com/...oduly_domykania
_________________
Świerzak
 
 
Ahundek20 



Skąd: Wrocław
 #7  Wysłany: 2016-11-11, 21:24   

No właśnie, powinien Ci pasować ten "4". Jestem elektronikiem więc dla własnej satysfakcji rozpracowałem sobie to sam.
Powodzenia

[ Dodano: 2016-11-11, 21:46 ]
Z ciekawości przeczytałem instrukcję "4" i wychodzi że dość różni się od mojego. U mnie szyby automatycznie domykają się / lub nie, po zamknięciu drzwi pilotem / nie po dwukrotnym wysłaniu polecenia "zamknij". Zrobiłem układ który robi dokładnie tak bo dokładnie o to mi chodziło. Ale, ten też domyka automatycznie, powinien Ci się nadać.
Pozdro
_________________
Ango
 
 
Mertados 



Kolor: Tangerine
Skąd: Niemcy
 #8  Wysłany: 2018-11-03, 17:53   

@Ahundek20 - witaj, mam pytanie - czy możliwe jest wykonanie przez Ciebie domykania szyb do i20 z roku 2016?

W pierwszym poście wszystko pięknie opisałeś, ale to trochę dla mnie czarna magia :roll:
_________________
i20 Active
 
 
Ahundek20 



Skąd: Wrocław
 #9  Wysłany: 2018-12-07, 01:05   

Witaj
Raczej nie bardzo. Mam przejściówkę 2013. "Prawie" jak obecnie sprzedawane, minimalne różnice w wyglądzie więc być może też w instalacji. Ponadto, Niemcy. Mam wykonaną drugą gotową płytkę "mądrzejszą" bo z MOS-n i p zamiast przekaźników ( zainteresowanie nikłe to nawet nie zamieszczam schematu ) zrobioną "w wolnych chwilach" na wypadek gdyby padła mi obecna. Bałbym się komuś ją zbywać, zwłaszcza komuś dla kogo to "czarna magia". Musiałbym sam zamontować a tu - i inny rocznik i 2016 i Niemcy.
_________________
Ango
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2012 by Hyundai Klub Polska Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie elementów zawartych na stronie zabronione.
Wszystkie znaki towarowe używane są wyłącznie w celach informacyjnych.
Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie

Template created by StartVISION.pl modified by HKP. Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM